Spacer na Jawor

Bartosz Radwan, 13 listopada 2021
Kategorie:

Piękny listopadowy dzień od samego rana zachęcał do aktywności w terenie – tym razem wybraliśmy się na Górę Jawor położoną w pobliżu Wysowej w Górach Hańczowskich – najwyższej części Beskidu Niskiego.

Opis trasy

W Wysowej skręcamy w wąską drogę, którą poprowadzono szlaki zielony i czerwony, parkujemy przy drodze i dalej pieszo wyruszamy na południe obierając szlak czerwony. Szlak prowadzi świeżo wyremontowaną drogą i nie ma żadnych trudności, może poza drewnianym mostkiem który swoimi dziurami nie wzbudza naszego zaufania, ale przy obecnym dość niskim stanie wód potok można przekroczyć suchą stopą bez problemu.

Po około 15 minutach marszu wkraczamy w las, w którym co kawałek podziwiamy fantazyjnie powykręcane buki - na tym odcinku pokonujemy większość różnicy wzniesień, jakie mamy tego dnia do pokonania. Po chwili docieramy do Cerkwi Opieki Matki Bożej - miejsce to jest celem wielu pielgrzymek, a przez prawosławnych uważane jest za miejsce święte w związku z objawieniami, jakie miały tu miejsce w okresie międzywojennym.

Po chwili odpoczynku podążamy około 400m ścieżką w kierunku południowo–zachodnim i dochodzimy do czerwonego szlaku granicznego, który w tym miejscu poprowadzony jest łąką, z której rozpościera się przepiękny widok na góry położone po stronie słowackiej. Nawet dzieciaki zachwycają się widokiem wołając „jak tu pięknie!"

Po chwili wchodzimy w las i pokonując jeszcze nieco przewyższenie docieramy do wiaty położonej przy skrzyżowaniu ze szlakiem zielonym, który zaprowadzi nas do samochodu. Idziemy drogą leśna, której odcinek jest tuż po remoncie, co sugeruje, że w najbliższym czasie może być prowadzona tutaj zrywka drewna.

Całość tego niewymagającego spaceru zajęła nam nieco ponad godzinę czasu – tempo było bardzo spokojne, dużo czasu poświeciliśmy na robienie zdjęć i podziwianie krajobrazów. Trasa nadaje się nawet dla młodszych i mniej zaprawionych dzieciaków.